Ga naar de inhoud

Hoe werk ik met planners en To do lijsten en 6 tips

  • door

Online planner en To do lijsten – wat is jouw voorkeur?

In de drukke wereld waarin we nu leven, kun je bijna niet zonder planners en to do lijsten. Om een beetje orde in de chaos te creëren schrijven we ons suf aan allerlei lijstjes die ons vertellen wat we moeten doen en wat er op de planning staat. Het grootste verschil wat daar in vandaag de dag is, is of je een papieren planner of digitale planner gebruikt.

Papieren planners en To do lijsten

Één van de grootste redenen om een papieren planner of to do lijst te gebruiken is de nostalgische charme die ze met zich meebrengen en het gemak waarop je even snel iets noteert. Daarnaast is de mogelijkheid om je planner of to do lijst te versieren met allerlei stickers, markeerstrepen, krullen en kleurtjes, een creatieve manier om even te ontstressen van de drukte van de dag. Als je creatief genoeg bent, kun je er helemaal je eigen draai aan geven en je planner een persoonlijk tintje geven.

Kijk bijvoorbeeld naar deze Law Of Attraction Planner, waar je zo’n beetje alles van en over jezelf kunt invullen en bijhouden. Er zit een weekagenda in, maandelijkse planningsoverzichten, dagboekpagina’s, habbit trackers en nog veel meer. Deze agenda is ongedateerd zodat je elke moment kunt beginnen en in een neutrale kleur, zodat je er helemaal je eigen draai aan kunt geven en creatief los kunt gaan!

Lees ook: “25x de leukste attracties voor kids om te bezoeken + 7 tips voor de perfecte vakantieplanning

planners en to do lijsten

Soorten en maten

Er zijn veel verschillende soorten planners en to to lijsten te koop, te downloaden of zelfs zelf te maken. Van volledige jaaragenda tot dag- en weekplanner en van een blok met afscheurbare to do lijsten tot bulletjournals. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is verkrijgbaar.

Ook kwa afmetingen is er keuze genoeg. Hou je het graag compact, dan is een planner in A6 formaat ideaal en makkelijk mee te nemen. Met een afmeting van 10,5cm bij 14,8cm past dit perfect in je handtas.
Hou je niet van gepriegel, dan is een A5 formaat een betere optie. De afmeting van A5 is 14,8cm bij 21cm (de helft van een A4 papier). Ook dit formaat is in een iets grotere handtas nog prima mee te sjouwen.
Ga je voor duidelijk en groot, dan is het A4 formaat jouw beste keuze. De afmeting hiervan is 21cm bij 29,7cm. De planner in A5 formaat over het algemeen het meest populair.

Download hier mijn

Free download: Dag planner

en

Free download: To do lijst

om je op weg te helpen met het maken van een strakke planning van je dag!

Digitale planners en To do lijsten

Ondanks het nostalgische gevoel van de papieren planners en to do lijsten, heeft de digitale planner de laatste jaren aan populariteit gewonnen. Vooral vanwege het makkelijke gebruik en de vele handige functies die erbij zitten. Je kunt de planner of to do lijst op je smartphone of tablet zetten en op ieder gewenst moment bijwerken en synchroniseren met je PC of laptop. Dit maakt het makkelijk om je planning altijd up to date te houden, zelfs als je onderweg bent.

Daarnaast kun je met een digitale planner en to do lijst automatische herinneringen instellen en meldingen ontvangen voor afspraken en taken, zodat je niets belangrijks mist.

Lees ook: “Een onvergetelijke Valentijnsdag: de ultieme handleiding vol liefde, romantiek en verrassingen

Digitale planner in PDF formaat

Digitale planners en to do lijsten zijn meestal in PDF formaat en zien er eigenlijk uit als een papieren planner maar dan op je PC of tablet. De planners kunnen worden gebruikt in programma’s zoals Goodnotes, Notability, Xodo, Noteshelf en vele anderen. Het leuke van deze programma’s is dat je ook zelf een planner kunt maken en deze helemaal naar je eigen wensen en behoeftes kunt aanpassen. Een beetje kennis van deze programma’s is dan wel handig. En heb je geen zin of tijd om zelf te een planner te maken, dan zijn er heel veel aanbieders van kant en klare digitale planners. In verschillende maten, kleurenstellingen en opties.

cshow

Online digitale planners

Naast de planners en to do lijsten in PDF formaat zijn er verschillende online planners te gebruiken zoals de Microsoft Outlook agenda, Google Calendar, de Apple Agenda en Trello. Deze online planners en to do lijsten zijn vaak makkelijk in gebruik, Je kunt ze op je telefoon en PC zetten en synchroniseren met elkaar waardoor je agenda altijd bereikbaar is. En wat misschien wel de handigste optie is van dergelijke planners, is dat ze te delen zijn collega’s, gezinsleden en iedereen met wie je een gezamenlijke agenda wilt bijhouden.

To do lijsten

De to do lijst verdient naast de papieren en digitale planner een eigen hoofdstuk. De to do lijst is een belangrijk onderdeel van de planner omdat je hier vaak de prioriteiten en taken van de dag op zet om je dag zo efficiënt mogelijk in te plannen.

To do lijst

Tips voor de To do lijst

  1. Wanneer je prioriteiten stelt orden dan je taken op basis van urgentie en wat het meest belangrijk is. Dit helpt je om je tijd en energie zo efficiënt mogelijk te verdelen en te beheren.
  2. Stel realistische doelen en let op dat je niet te veel in één dag propt. Dit zorgt ervoor dat je aan het eind van de dag een voldaan gevoel hebt en het voorkomt dat je jezelf overbelast.
  3. Wat vandaag niet afkomt, verplaats je naar morgen. Het is geen ramp als je niet je hele to do lijst kunt afvinken. Vaak helpt het om drie belangrijke taken te noteren die gedaan moeten worden. Wanneer je de overige taken aanmerkt als ‘indien mogelijk’ of ‘lage prioriteit’, dan hoef je niet te stressen als je die taken niet gedaan krijgt, maar ze zonder zorgen naar de to do lijst van morgen verplaatst.
  4. Formuleer je taken zo helder mogelijk. Dit maakt het gemakkelijker om je voortgang te meten en je doel te bereiken. Probeer daarbij een inschatting te maken van de tijd die je nodig denkt te hebben om je taak af te krijgen. Dit helpt bij het plannen en prioriteren. Hou wat ruimte over want sommige taken kunnen soms meer tijd in beslag nemen dan je van te voren had verwacht.
  5. Werk je to do lijst ook regelmatig bij. Vink voltooide taken af, voeg eventueel nieuwe taken toe en pas de prioriteit aan als dat nodig is. Zo blijf je georganiseerd en is je planning altijd up to date.
  6. Beloon jezelf als je een taak hebt voltooid. Neem een rustpauze, eet wat lekkers, pak een kop koffie. Het houdt je energieniveau op pijl en het motiveert je om met je volgende taak te beginnen.

Wat past bij jou?

Of je nu graag met een papieren planner en to do lijst werkt of met een digitale versie, het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je verkeur heeft. Het kan zelfs handig zijn om een combinatie van papieren en digitale tools te gebruiken. Het belangrijkste van planners en to do lijsten is om een systeem te vinden waarmee je jouw dag, week, maand of zelfs jaar kunt plannen, wat goed voor jouw werkt en je helpt om georganiseerd te blijven.

Lees ook: “de zes beste laptops voor thuiswerken

Beste laptops voor thuiswerken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *